zondag 15 september 2019

Hermina, mijn herinneringen en haar levensloop.

Want vandaag had ik het er over met Ber, over een mede patiënt die op de afdeling ius en heeeeel erg ziek, en dus over Hermina. Hermien Bosman, de moeder van Mamma, mij oma dus, die heette Hemien, en ons groot oma en die heette Marta van der Wijde en daarom heet Hermien 'Hermien -Martha'. Ze is getrouwd met Joop Bergsma en hij ging bij Mona werken (Mona toetjes) en toen kon hij hij een auto kopen. Hermien die werkte AKZO-NOBEL / ENKA en daar was zijn internationaal telefoniste. En toen getrouwd waren en toen hebben ze een eigen gezinshuis gekocht in Hussen bij Arnhem en zijn ze op huwelijksreis gegaan naar Zuid Afrika, want we hadden daar een ver familie-lid. Dat was oom Ben, tante zus en neef Bennie. Die woonde in Durban bij Cape-Town. Daarna nog een keer naar Venetië en daar werd het rustiger. Ze had nog de oude HBS (Hogere-Burger School)  wat nu HAVO heet. In een ding was ze heel behendig, en dat was met telefoneren, heel correct. Het huwelijk liep uiteindelijk niet goed en kreeg ze de nodige vriendjes. Daarna is ze op zich zelf gaan wonen in Zetten en daarna ging het langzaam achteruit. Ze was ook een keer verliefd over mijn oude psychiater dr, van Dongen. Ze ,belde eigenlijk elke maand met het "het is al weer gestort" dan hadden we weer geld. Dat checkte ze met de girofoon.

Ze belandde eigenlijk in de psychiatrie - en eigenlijk net zoals ik- dat is omdat we het beide niet aankonden dat onze jeugd voor bij was. We waren zo gelukkig en dat hebben we eigenlijk nooit kunnen aanvaarden. Nu wel, want ik begrijp zo veel en ben nu weer ook gelukkig. Ik ben een tijd lang verdrietig door het leven gegaan maar nu niet meer. Ik ben dol gelukkig, en ook vanwege de vier seizoenen, dat we in Nederland zitten en zo ..... alleen, ik mis mijn zusje wel een beetje.

Ik ben een beetje als Remie, 'Alleen op de Wereld' van Hector malot maar iedereen houdt van mij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten